Etusivu

Valmentajat

Tero Kotilainen

Tero
Perustaja ja päävalmentaja

Syntymäpaikka: Helsinki

Urheilutausta: Pitkä "ura" jääkiekossa; junioreissa SM-tasolla, jossa parhaimpana saavutuksena A-nuorten SM-pronssi (HIFK-A). Miesten sarjoissa kokemusta mm. Mestiksestä kakkosdivisioonaan asti. Muutama kausi tuli pelattua myös ulkomailla.

Ruokavalio: Yritän syödä suurimman osan ajastani mahdollisimman monipuolisesti. Yleisesti yritän syödä mahdollisimman paljon vihanneksia, marjoja, hyviä rasvoja sekä eri liha ja myös vegemuotoja. Toki "cheat meal" toimii välillä myös hyvin.

Treenimäärä: Viitenä päivänä viikossa, jonain päivinä joskus kaksi sessaria, eli pidän joka viikko kaksi lepopäivää/aktiivista lepoa.

Ensimmäinen kosketus CrossFittiin: Joulukuussa 2012, olin jo jonkin aikaa ollut kiinnostunut CrossFitistä ja sain mahdollisuuden kokeilla lajia CrossFit Central Helsingissä. Lätkävuosieni jälkeen ajattelin olevani monipuolisessa ja hyvässä kunnossa, mutta totuus tästä tuli vastaan jo ensimmäisien treenien aikana. Lajin monipuolisuus koukutti saman tien ja sillä tiellä olen edelleen.

Pätevyys:
  • MA Strength Level 1 certified (Chinese Weightlifting) maaliskuu 2018

  • MA Strength Level 2 certified (Chinese Weightlifting) maaliskuu 2018

  • MA Strength Level 3 certified (Chinese Weightlifting) maaliskuu 2018

  • Voimavalmentaja, Trainer4 you, syksy 2017 - kevät 2018

  • CrossFit Level 1 Trainer (CF-L1) maaliskuu 2015.

  • CrossFit Level 2 Trainer (CF-L2) joulukuu 2020.

  • Painonnoston ohjaajakoulutus 1, tammikuu 2016.

  • 6 viikon Advanced Weightlifting kurssi (Katariina Vestman), touko-kesäkuu 2014.

  • Mikko Salo & Jonne Koski kahden päivän Competitors Training Methods Seminar, heinäkuu 2014.

  • Jonne Koski Competitor seminar, marraskuu 2015.

  • Lacee Kovacs Competitors seminar 2 päivää, tammikuu 2016.

  • Yli 20 vuoden kokemus jääkiekossa eri tasoilla. Viimeisinä vuosina pelaaja-valmentajana, jossa vastasin kesän fysiikkaharjoittelun suunnittelusta.

CrossFit-kilpailukokemus:
  • Unbroken 2015

  • 6 x Karjalan Kovin kilpailija avoin sarja

  • Battle Of Riga 2017 avoin sarja

  • 2x Cyprus Throwdown

  • CrossFit Games Open M35v 1 sija 2018

  • CrossFit Games Open M35v 2 sija 2020

  • CrossFit Lowlands Throwdown Sanctionals M35- sarja

  • CrossFit Norwegian Championship Sanctionals 2020 Avoin joukkue "Takomo & Engine"

Painonnosto kilpailukokemus:
  • SM-kilpailut 2018, 2 sija (35v, 85kg sarja)

  • MM-kilpailut M35v, 85kg 2018, 15/31 sija

Mieluisin "Benchmark" WOD: Amanda ja Diane. En ole kauheasti tehnyt benchmarkkeja, mutta nämä kaksi ovat suosikkejani.

Mieluisin voimaliike: Overhead squat

Liike, jossa tulee seinä vastaan nopeasti: Legless ropeclimb

CrossFitin ulkopuolella: Olen aktiivinen ihminen ja liikun paljon myös vapaa-ajallani. Muita harrastuksiani ovat skeittaus, lumilautailu sekä tuoreimpana surffaus, johon jäin koukkuun saman tien. Matkustella yritän myös mahdollisimman usein.

Miksi valmennan? Olen tehnyt monia erilaisia töitä elämäni aikana. Viimeiset viisi vuotta ennen CrossFitia työskentelin IT-alalla, jonne ajauduin tutkintoni myötä. Näiden vuosien aikana minusta kuitenkin alkoi tuntua vahvasti siltä, että IT-hommat eivät ole minun juttuni. Valmentaminen on aina kiinnostanut minua, ja jo lätkäaikoina minua kiinnosti varsinkin fysiikkapuoli. Keväällä 2015 suoritin CF-Level 1 –kurssin, ja siellä minusta alkoi tuntua yhä vahvemmin, että valmentaminen on sitä mitä haluan todella tehdä. Haluan auttaa ihmisiä liikkumaan oikein ja sitä kautta parantamaan elämänlaatua. Parasta valmentamisessa on nähdä, kun ihminen oppii ja kehittyy antamiesi ohjeiden avulla sekä onnistumisen ilon näkeminen. Valmentajana haluan kehittyä jatkuvasti ja olla niin hyvä valmentaja kuin ikinä vain voin olla. "Good coach is always learning"

Viivi Koivunen

Viivi

Syntymäpaikka: Vantaa

Urheilutausta: Taitoluistelu

Treenimäärä: Vaihtelee 4-5 krt/vko

Ensimmäinen kosketus CrossFittiin: 2013 Melbourne Australia Crossfit Balaclava

Pätevyys/kurssit: Saliohjaaja, Personal trainer, Hieroja , CF 1&2

CrossFit kilpailukokemus: Kaikenmoisia karkeloita. KK / UB / BOR jne.

Mieluisin CrossFit benchmark: Grace

CrossFitin ulkopuolella: Teen muita valmennushommia, syön, nukun ja nautin elämästä 🍻

Miksi valmennan? Intohimosta lajiin ja halusta auttaa ihmisiä liikkumaan oikein ja järkevästi.

Paula Lehtinen

Paula
Omistaja / ravintovalmentaja / valmentaja (@FuelHealth)

Syntymäpaikka: Tampere

Urheilutausta: Pelasin ala- ja yläasteella 10 vuotta jalkapalloa maalivahtina. Sen jälkeen oli sellanen punttisailikausi muutamia vuosia, jonka jälkeen 10 vuotta jenkkifudista ja lippupalloa. Nyt sitten oon harrastellu viitisen vuotta crossfitia.

Ruokavalio: Paljon kaikkea, erityisesti hiilaria. Lihaa ei tuu kauheesti syötyä, kalaa en oo ees maistanu 🤣

Treenimäärä: Vaihtelevasti, mutta keskiarvolla 15h/vko alkulämppineen ja hyötyliikuntapyöräilyineen.

Ensimmäinen kosketus CrossFittiin: Jenkkifudisvalmentaja rohkaisi tekeen Winter War karsinnat. Eka kosketus oli burpee + shuttle run. Muistaakseni death by-tyylillä.

Pätevyys/kurssit: Level 1

CrossFit kilpailukokemus: Kolme Winter Waria, kaks Unbrokenia, yhden kerran Kyproksella masters 35-sarjassa ja kahdesti The French Thrownissa masters 35-sarjassa. Tämä lisäksi openeita on tullut tehtyä ja käytiin myös parikisoissa Tahkolla Koskelaisen Veeran kans.

Mieluisin CrossFit-benchmark: Ehkä Murph

Mieluisin voimaliike: Takakyykky ja mave

CrossFitin ulkopuolella: Opetan yläasteella pienryhmässä ja tykkään oppilaistani. Tämän lisäks opiskelen ravitsemustieteitä, oleskelen 5-vuotiaan poikani kanssa ja näen ystäviä. Tykkään myös kukista ja niidenkin hoitaminen menee harrastuksesta.

Miksi valmennan? Tykkään auttaa ihmisiä saavuttamaan tavoitteensa. Parasta on se, kun yhdessä keksitään joku juttu, mikä vie eteenpäin.

Simo Mustonen

Simo

Syntymäpaikka: 80-luvun Kontiolahti Urheilutausta: Seuratasolla Juniorina: Yleisurheilua (seiväs,korkeus,keihäs) Jalkapallo, Jääkiekko. Aikuisiällä Jääkiekko Ruokavalio: Kotiruokaa fiksusti, 80/20

Treenimäärä: Viikossa  CF 3-4krt, 5-6krt urheilen Ensimmäinen kosketus CrossFittiin: Tampere Crossfit 33100, kevät 2013 kävin on-rampin.

Pätevyys/kurssit: CF level 1 CrossFit kilpailukokemus: Ei CF-kisakokemusta. Mieluisin CrossFit benchmark: Nancy, oli ensimmäinen benchmark jonka sain tehtyä RX niin jäänyt mieleen. Mieluisin voimaliike: Snatch CrossFitin ulkopuolella: Jääkiekko, golf, uinti ja lenkkeily,  Miksi valmennan?

Hienoa nähdä kun ihmiset kehittyy urheilijana ja pääsee auttamaan heidän tavoitteessaan.

Iiris Rosenlöf

Iiris

Syntymäpaikka: Helsinki Urheilutausta: sirkus, päälajeina käsilläseisonta, akrobatia ja köysi Ruokavalio: vegaaniruokavalio Treenimäärä: yleensä n. 15-20 h/vko, vaihtelee teenkö 1 pitkän session vai 2 erillistä. 5 kovaa treenipäivää, 1 kevyt palauttava treenipäivä ja 1 täyslepo

Ensimmäinen kosketus crossfittiin:

Crossfit Games-kisoista tehty dokumentti Netflixissä, jonka nähtyäni päätin välittömästi, että itse kisaan siellä joku päivä. Sitä kohti … :) 

Pätevyys/kurssit: CrossFit Level 1 -valmentajakoulutus

Crossfit kilpailukokemus:

Parit pienemmät salikisat Suomessa Crossfit open 2018, 1. Sija Suomessa teen girls Cyprus Throwdown 2018, naisten sarja Crossfit Lowlands Throwdown 2019, 1. Sija teen girls Crossfit French Throwdown 2019, 2. Sija teen girls Crossfit open 2019, 13. Sija Suomessa naisten sarjassa Norwegian Crossfit Championship 2020 tiimikisa

Mieluisin Crossfit Bemchmark: Cindy ja Nate

Mieluisin voimaliike: Ehkä etukyykky tai overhead squat

Crossfitin ulkopuolella:

Tykkään testata uusia lajeja ja olen muutenkin aktiivinen. Talvella lumilautailen ja tennistä koitan oppia, joskin se kaipaa vielä jonkun verran hiomista :D Lisäksi tykkään matkustella ja käydä uusissa paikoissa.

Miksi valmennan?

Crossfit on mulle intohimo ja elämäntapa ja haluan, että muutkin saa treenaamisesta saman ilon kun itse. Työnä valmentaminen on palkitsevaa kun saa asiakkailta hyvää palautetta ja näkee heidän kehityksen. Aina ihailen erityisesti niitä jotka päivästä toiseen jaksaa käydä 6.30 aamutunneilla. Respect!

Mira Turunen

Mira

Syntymäpaikka: Helsinki

Urheilutausta: Kilpauinti 10 vuotta, Sm-taso. CrossFitin parissa viihtynyt jo 6 vuotta.

Ruokavalio: Pyrin syömään monipuolisesti, herkut mukaanlukien. Hiilareiden saantia joutuu välillä tsekkailemaan, koska treenit ja työ kuluttaa paljon.

Treenimäärä: 5x/vko välillä jotain ekstroja.

Ensimmäinen kosketus CrossFittiin: Tuusulan salilla kävin On Ramp kurssin, josta innostus alkoi. Lajitaustan takia oli siistiä päästä taas puskemaan omia rajoja, tosin taidot ja voimatasot oli aika heikot. Näitä onkin sen jälkeen pyritty kehittämään tasaisesti. Kun aloitin CrossFitin sain 0 tiukkaa leukaa, nykyään menee yli 10.

Pätevyys/kurssit: Fysioterapeutti (AMK), Personal Trainer (Trainer4You), Uimaopettaja (SUH), painonnosto-ohjaaja (pnok1), CrossFit Level 1.

CrossFit kilpailukokemus: Helsinki Showdown 2015 ja Unbroken 2015, tämän jälkeen tuli vähän taukoa CrossFit-treeneistä. Parikisoissa on tullut käytyä Asta Vileniuksen kanssa Brutal Trial 2018 ja Hakunila Battle 2019. Kahdet sekapari kisat ja Sawotta 2019 oli "ensimmäinen" yksilökisa tauon jälkeen.

Mieluisin CrossFit benchmark: tähän täytyy sanoa että "Murph", koska tästä näkee kehityksen älyttömän hyvin itselleni haastavissa kehonpainoliikkeissä ja treenin kestokin on mukavan spicy!

Mieluisin voimaliike: Tiukat leuanvedot

CrossFitin ulkopuolella: Vaikka arki pyörii vahvasti CrossFit-lajin parissa valmentaessa ja tehden fysioterapeutin töitä, on kiva vaihtaa valmennuspaikkaa välillä uimahalleihin. Tykkään myös hyvästä ruoasta ja matkustelusta, joten aina kun aikataulu sallii on kiva käydä syömässä hyvässä ravintolassa lähellä tai vähän kauempana :)

Miksi valmennan? Aloitin uintiurani jälkeen ohjaamaan lapsien uimakouluja, jossa huomasin tykkääväni tehdä töitä ihmisten kanssa ja nähdä heidän kehittyvän eri taidoissa. On hienoa pystyä jakamaan omaa tietoa ja taitoja muiden käytettäväksi ja nähdä heidän kehittyvän ja saavuttavan omia tavoitteitaan. Valmentaessa pääset tutustumaan hienoihin ihmisiin, toimimaan erilaisissa työympäristöissä ja oppimaan itsestäsi. Olen selkeästi enemmän toiminnan ihminen, joten aktiivinen työ sopii minulle parhaiten.

Asta Vilenius

Asta

Syntymäpaikka: Helsinki

Urheilutausta: kilpa-aerobic

Ruokavalio (vapaaehtoinen): kanajauheliha+tomaattikastike :D

Treenimäärä: 12-18h/vko

Ensimmäinen kosketus CrossFittiin: 2014 pika-alkeiskurssilta jäi mieleen 7min AMRAP burpeet

Pätevyys/kurssit: fysioterapeutti, liikunnanohjaaja AMK, Level 2 Crossfit Coach, Chinese Weightlifting L1-3

CrossFit kilpailukokemus (vapaaehtoinen): kisannut niin Suomessa kuin ulkomailla

Mieluisin CrossFit benchmark: Diane

Mieluisin voimaliike: mave tai penkki

CrossFitin ulkopuolella: Aikalailla CrossFitin ja urheiluntäyteistä elämä meinaa olla, mutta salin ulkopuolella tulee hengailua tyttären ja kavereiden kanssa.

Miksi valmennan? Valmentamisen suola on se, että saa jumpparin onnistumaan jossain mitä on pitkään harjoitellut. Lisäksi olen äärimmäisen kiinnostunut siitä, miten ja millä keinoilla urheilijoiden suorituskyky saadaan "viritettyä" huippuun.

Tomi Kuusela

Tomi

Syntymäpaikka: Lohja

Urheilutausta: Jääkiekko, Jalkapallo

Treenimäärä: 4-5 krt viikossa

Ensimmäinen kosketus CrossFittiin: Radiokanava Voicen kuuntelija kilpailu kautta pääsin Crossfit Central Helsinkiin 2kk kestävään ohjelmaan v.2012 syksyllä ja sama ”ohjelma” näyttää jatkuvan itsellä edelleen.

Pätevyys/kurssit: CF Level-1

CrossFit kilpailukokemus: Kun täytin 35v niin halusin testata miten ”omassa sarjassa” eli Masterseissa pärjäisin (kun yleiseen ei ole ikinä ollut mitään asiaa) ja siitä asti eri tasoisia kisoja yksin sekä muutama parikisa Rakkaan parini Hannun kanssa, Suomessa ja ulkomailla.

Mieluisin CrossFit benchmark: Isabel

Mieluisin voimaliike: SNATCH

CrossFitin ulkopuolella: ”oikeat työt” ja perhe pitää huolen ettei vapaa-ajan murheita juuri ole.

Miksi valmennan? Erittäin lyhyesti tiivistettynä, se on todella hauskaa ja yritän koko ajan kehittyä siinä ja sen kautta. Tähän en pysty vastaamaan ilman että vastauksesta tulisi esseen pituinen joten jos jotain oikeesti kiinnostaa niin voin avata asiaa esim. Takomon bileissä tms. joskus kun on aikaa.

Milla Varelius

Milla

Syntymäpaikka: Nummela

Urheilutausta: Alppihiihto

Treenimäärä: 4-5 kertaa viikossa

Ensimmäinen kosketus CrossFittiin: Kaverin houkuttelemana kävin on-rampin keväällä 2015 Crossfit Central NLAssa.

Pätevyys/kurssit: Crossfit Level 1

CrossFit kilpailukokemus; Muutamat matalan kynnyksen kisat Suomessa tullut jumpattua.

Mieluisin CrossFit benchmark: Annie tai Grace

Mieluisin voimaliike: Vaihtuu viikoittain. Mutta jos pakko valita niin Snatch.

CrossFitin ulkopuolella: Vietän aikaa ystävien ja perheen kanssa sekä nautin hyvästä ruoasta. Yritän käydä silloin tällöin pyöräilemässä, uimassa tai kävelyllä.

Miksi valmennan? Parasta on nähdä se ilo kun valmennettava oppii jotain uutta ja on voinut siinä auttaa. Haluan luoda hyvää fiilistä ja kannustavan ympäristön, jossa on kiva treenata.

Ota yhteyttä